Sdělení spotřebiteli -
Realitní zprostředkování
s odkazem na ustanovení § 1820 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“), Ing. Václav Kopecký IČO: 87090996, se sídlem Radlická 112/22, Smíchov, 150 00 Praha-5, fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku u Úřadu městské části Praha 5, tel.: 604 560 721, e-mail: info@poradekvkn.cz (dále jen „zprostředkovatel“) všem potencionálním zájemcům v postavení spotřebitele (dále jen "klient") jež mají zájem o poskytnutí služby realitního zprostředkování a uzavření Smlouvy o realitním zprostředkování (dále jen „Smlouva“), sděluje následující.
Spotřebitelem dle ustanovení § 419 OZ je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. Na nabízení a poskytování služeb spotřebiteli se mimo příslušná ustanovení OZ vztahuje i zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZOS").
Poskytování realitního zprostředkování upravuje zákona č. 39/2020 Sb., Zákon o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „RZ“). Realitní zprostředkování je poskytováno na základě a v rozsahu písemné Smlouvy. Ta je uzavírána v souladu s ustanoveními § 9 až § 11 RZ, kdy práva a povinnosti neupravená RZ se dále řídí příslušnými ustanoveními OZ. Postup uzavírání Smlouvy je popsán ve "Všeobecných obchodních podmínkách".
Předmětem služby nabízeného realitního zprostředkování je zprostředkovat klientovi uzavření realitní smlouvy. Realitní smlouvou je smlouva o nabytí vlastnického práva k nemovité věci, nebo právo, jež obsahuje nebo s nímž je spojeno oprávnění užívat nebo požívat nemovitou věc, byt nebo nebytový prostor, ledaže se jedná o ubytování (dále jen „předmět zprostředkování“). Zejména tedy zprostředkovat prodej nemovité věci, pronájem nemovité věci, podnájem nemovité věci, pacht, převod družstevního podílu třetí osobě apod..
Standardně nabízená služba realitního zprostředkování obsahuje:
-
provedení úvodní prohlídky nemovité věci a stanovení nabídkové ceny (tržní hodnoty) pro prodej, nájem či pacht s přihlédnutím ke všem vztažným okolnostem
-
kontrolu stavu zápisu v katastru nemovitostí a zajištění listinných podkladů souvisejících s nemovitou věcí
-
zpracování marketingu nemovité věci a poskytnutí inzertní služby – příprava a prezentace nabídky na hlavních realitních portálech a dalšími relevantními způsoby
-
obstarání a zabezpečení prohlídek dané nemovité věci se zájemci, včetně komunikace a jednání s nimi
-
zajištění (zprostředkování) příslušné realitní smlouvy dle typu poskytované služby (prodej, nájem, pacht, převod podílu v bytovém družstvu, včetně případné formy smlouvy o smlouvě budoucí) a podpora při uzavírání dané realitní smlouvy mezi smluvními stranami, vč. ověření podpisů a zajištění návrhu na vklad u smluv a práv podléhajících vkladu do katastru nemovitostí
-
asistenci při dílčích činnostech směřujících k plnění z realitní smlouvy (hypotéka, zástava, vázaný účet v bance ...)
-
zajištění podání návrhu na vklad práv dle uzavřené realitní smlouvy do katastru nemovitostí včetně uhrazení správního poplatku (týká se smluv a práv k nemovitým věcem podléhajícím vkladu do katastru nemovitostí)
-
organizace předání nemovité věci včetně odečtu měřidel médií a vypracování předávacího protokolu
Poskytování služby klientovi je za úplatu, a zprostředkovateli za ni náleží provize. Výše provize bude stanovena ve Smlouvě a je cenou konečnou, buď jako konkrétní částka nebo jako procento z ceny předmětu zprostředkování v uzavřené realitní smlouvě. Zprostředkovatel není plátce DPH a provize tak nebude navyšována o příslušnou sazbu DPH. Veškeré náklady zprostředkovatele spojené s činností dle Smlouvy jsou zahrnuty ve sjednané provizi.
Při uzavírání Smlouvy a komunikaci jsou používány prostředky komunikace na dálku (zejména síť internet nebo telefonní hovory). Náklady vzniklé při použití prostředků komunikace na dálku (především náklady na internetové připojení nebo na telefonní hovory) si klient hradí sám. Zprostředkovatel používá telefonní číslo se základní sazbou.
Provize je splatná dle ujednání ve Smlouvě, nejdříve však dnem uzavření realitní smlouvy (kupní smlouva, nájemní smlouva apod.). Provize je splatná do 14 kalendářních dnů od okamžiku uvedeného ve Smlouvě na základě zprostředkovatelem vystaveného dokladu, a to jednorázovým bezhotovostním převodem na účet zprostředkovatele.
Klient může kdykoliv, shledá-li poskytované služby za nevyhovující nebo k nim bude mít jiné výhrady, uplatnit tyto své výhrady a stížnosti u zprostředkovatele. A to buď telefonicky, e-mailem nebo cestou zaslání vyplněného reklamačního formuláře např. na e-mail zprostředkovatele. Vzorový reklamační formulář a postup uplatnění práv z vadného plnění je uveden ve "Všeobecných obchodních podmínkách".
Poučení spotřebitele o právu odstoupit od Smlouvy, byla-li uzavřena distančním způsobem nebo uzavřena mimo obchodní prostory (dle ustanovení § 1829 odst. (1) OZ):
Klient má právo odstoupit od takto uzavřené Smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od uzavření dané Smlouvy. Odstoupení od Smlouvy je možné učinit nejjednodušeji odesláním oznámení o odstoupení od Smlouvy na kontaktní e-mail zprostředkovatele nebo v listinné podobě na adresu sídla či jiným průkazným způsobem. Pro dodržení výše uvedené lhůty pro odstoupení postačuje odeslat oznámení o odstoupení od Smlouvy před uplynutím této lhůty. Pro účely odstoupení od Smlouvy je možno využít tento vzorový formulář. Není to však klientovou povinností. Klient může odstoupit od Smlouvy jakýmkoliv jednoznačným prohlášením učiněným vůči zprostředkovateli.
Odstoupí-li klient od Smlouvy, a zprostředkovatel s jejím plněním na základě výslovné žádosti klienta začal před uplynutím lhůty pro odstoupení od dané Smlouvy, má klient povinnost dle ustanovení § 1834 OZ uhradit zprostředkovateli poměrnou část sjednané provize za plnění poskytnuté do okamžiku odstoupení od Smlouvy.
Dle ustanovení § 1837 písm. a) OZ nemůže klient odstoupit od Smlouvy, když zprostředkovatel s jejím plněním na základě výslovné žádosti klienta začal před uplynutím lhůty pro odstoupení od dané Smlouvy, a služby dle ní byly v plném rozsahu poskytnuty. Tedy když zprostředkovatel klientovi zprostředkuje uzavření realitní smlouvy k předmětu zprostředkování (vyhledá zájemce) dle ujednání a podmínek dané Smlouvou, tak poskytnutím plnění v plním rozsahu zaniká právo klienta odstoupit od Smlouvy.
Práva klienta z případného vadného plnění zprostředkovatelem, stejně jako podmínky pro uplatnění těchto práv se řídí příslušnými ustanoveními OZ, ZOS a Všeobecnými obchodními podmínkami. Zprostředkovatel plní vadně, pokud služba realitního zprostředkování není poskytována v souladu s obsahem Smlouvy, není poskytována s náležitou odborností a péčí nebo není v souladu s ustanoveními platných právních předpisů. Klient má za podmínek stanovených platnými právními předpisy při poskytnutí vadného plnění zejména:
-
právo na bezplatné zjednání nápravy (dodatečné poskytnutí služby nebo poskytnutí náhradní služby)
-
na přiměřenou slevu z provize
-
právo odstoupit od Smlouvy (ale pouze v případě, kdy poskytnuté plnění neodpovídá ujednáním ve Smlouvě)
Smlouva může být uzavřena na dobu neurčitou, pak dle ustanovení § 18 RZ výpovědní doba může činit nejvýše 1 měsíc. V případě, že je Smlouva uzavřena dle ustanovení § 17 RZ, jako "Výhradní realitní zprostředkování" s klientem jako spotřebitelem, lze takovou Smlouvu ujednat nejdéle na dobu 6 měsíců. Tato doba může být opakovaně prodloužena, ale toto prodloužení pak lze ujednat nejdříve 30 dnů přede dnem uplynutí ujednané doby.
V případě, že dojde mezi klientem a zprostředkovatelem ke vzniku sporu ze Smlouvy, který se nepodaří vyřešit jejich vzájemnou dohodou, má klient právo podat návrh na mimosoudní řešení takovéhoto sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je:
Česká obchodní inspekce
Ústřední inspektorát – oddělení ADR
Štěpánská 44
110 00 Praha 1
Podrobnosti k mimosoudnímu řešení sporů jsou uvedeny na stránkách www.coi.cz a www.coi.cz/informace-o-adr. Návrhy mimosoudního řešení ve spotřebitelských sporech mezi klientem a zprostředkovatelem je třeba zasílat na Českou obchodní inspekci.
Klient má možnost se obrátit se stížností či podněty vedle České obchodní inspekce i na příslušný živnostenský úřad.
V souvislosti s uzavíráním a plněním ze Smlouvy zprostředkovatel zpracovává osobní údaje klienta, a to za účelem, v rozsahu a způsobem popsaným v samostatném dokumentu „Zásady ochrany osobních údajů“.
V Praze dne 1. 3. 2023